Photographic In(Ter)Ventions in The City: Looks in Focus

Autores/as

  • Laura Kemp Doctoral student Graduate Program in Psychology at the Federal University of Santa Catarina, Brasil
  • Adriano Henrique Nuernberg Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.
  • Andréa Vieira Zanella Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.

Palabras clave:

Ciudad, ceguera, fotografía, estética, prácticas discursivas

Resumen

Esta investigación discute las impresiones de una persona ciega sobre la ciudad  por medio de la fotografía. La fotografía dialoga con el contexto de su enunciación, contribuyendo a cuestionar la maneras de vivir/ver el mundo. La información fue recogida en tres momentos: 1) entrevista con la persona con  la que investigamos; 2) caminar con esa persona por la ciudad para producir las fotos; 3) un encuentro para describir y discutir las fotografías producidas. Los resultados  indican  que la ceguera permite que la persona vea con los ojos de los otros y con todo el cuerpo, llevándola a usar, para construir imágenes mentales, el lenguaje verbal, la imaginación, la memoria y el pensamiento, junto con los otros sentidos. La conclusión es que la narrativa fotográfica producida permitió miradas estéticas hacia lo cotidiano y sentidos diferentes para las relaciones con la ciudad, y es esta condición inventiva lo que permite caracterizarla como in(ter)vención.

Biografía del autor/a

Laura Kemp, Doctoral student Graduate Program in Psychology at the Federal University of Santa Catarina, Brasil

Doctoral student Graduate Program in Psychology at the Federal University of Santa Catarina

Undergraduate and Masters in Psychology from the University of Santa Catarina.

Develops researches and interventions in Educational Psychology and School, School Inclusion, Disability Studies, Constitution of the Subjects, Social Practices, Relationships and Aesthetic Creation Process.

Adriano Henrique Nuernberg, Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.

Works in research and extension projects in the area of ​​Educational and School Psychology and Disability Studies. Minister disciplines, research orients and supervises internships in these areas at the undergraduate and graduate.

Andréa Vieira Zanella, Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.Associate teacher, Department of Psychology, Federal University of Santa Catarina.

Develops research projects and extension in the field of social psychology with the following themes: relationships aesthetic, ethical and creative processes, social psychology and art, aesthetic education.

Descargas

Publicado

2013-11-13

Número

Sección

Papers