J. Gerald Kennedy
«Reading Poe in a Dark Time»
In January 2019, Smithsonian Magazine declared Poe “the most influential American author ever.” This extraordinary claim identifies an unprecedented prominence—one that, whatever it tells us about Poe, also reveals much about the frightening circumstances of life in the twenty-first century. I suggest that Poe’s current popularity derives from an apparent downward spiral in Western culture from Enlightenment rationalism toward a so-called new Dark Age of unreason, destruction, and atrocity. The first part of this lecture traces the onset of what has been called a “culture of fear,” drawing on provocative recent books by Joanna Bourke, Frank Furedi, James Bridle, and David Wallace-Wells. It then turns to a handful of Poe poems and tales that now seem peculiarly prescient. Among these works, “The City in the Sea,” “The Fall of the House of Usher,” “The Conversation of Eiros and Charmion,” “The Pit and the Pendulum,” and “The Raven” seem weirdly pertinent to our contemporary predicament and hint that Poe’s new, rockstar popularity has much to do with his improbable usefulness as an expert on living in darkness and facing fear.
J. Gerald Kennedy is Boyd Professor of English at Louisiana State University and a former chair of the Department of English. He also served as president of the international Poe Studies Association and as vice-president of the Ernest Hemingway Foundation and Society. Most of his work as a scholar has focused either on early nineteenth-century American literature and culture or on the expatriate modernists who converged on Paris in the early twentieth century. Kennedy’s academic honors include a Guggenheim Fellowship in 2001-2002 and an NEH Senior Fellowship in 2003. He has twice been a Taylor Fellow at the University of Virginia, and in 2017 he was a writing residency fellow at the Rockefeller Center in Bellagio, Italy.
His books on Poe include Poe, Death, and the Life of Writing (Yale, 1987), “The Narrative of Arthur Gordon Pym” and the Abyss of Interpretation (Twayne, 1994), a new edition of the Portable Edgar Allan Poe (Penguin, 2006), and three edited or co-edited collections of essays: The Historical Guide to Edgar Allan Poe (Oxford, 2001); Romancing the Shadow: Poe and Race (Oxford, 2001), co-edited with Liliane Weissberg; and Poe and the Remapping of Antebellum Print Culture (LSU Press, 2012), co-edited with Jerome McGann. With Scott Peeples, he has co-edited the new Oxford Handbook of Edgar Allan Poe, an 850-page research volume that features the work of 45 top scholars. Kennedy’s books on antebellum U.S. literary culture include, as Vol. 5 of the Oxford History of the Novel in English, The American Novel to 1870 (Oxford, 2014), co-edited with Leland S. Person. Kennedy’s career-capping study, Strange Nation: Literary Nationalism and Cultural Conflict in the Age of Poe (Oxford, 2016) won the Patrick F. Quinn Award from the Poe Studies Association.
David Roas Deus
«Chicho adapta a Poe: en busca de un público para el terror (televisivo)»
Lo que me propongo estudiar son las adaptaciones de cuentos de Edgar Allan Poe que realizó Chicho Ibáñez Serrador (1935-2019) en su programa de televisión Historias para no dormir (1966-1968). Debo advertir que mi trabajo no descansa en una visión clásica de la adaptación en lo que se refiere al análisis comparado de las obras para determinar su grado de fidelidad, las modificaciones temáticas, argumentales y formales, etc. Mi objetivo es —partiendo de ese estudio comparado— analizar la forma en que Chicho trasladó a la televisión la poética fantástica y terrorífica de Poe, evidenciando cómo el director —determinado por esa audiencia masiva y todavía no habituada a tales géneros (en dicho medio)— apuesta por ciertas tramas, ambientaciones y temas, y cómo ello influyó de forma decisiva en los medios de creación y de consumo de lo fantástico y el terror en la producción audiovisual española.
David Roas (Barcelona, 1965) es escritor y profesor de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada en la Universidad Autónoma de Barcelona, donde también dirige el Grupo de Estudios sobre lo Fantástico (GEF) y Brumal. Revista de Investigación sobre lo Fantástico/ Brumal. Research on the Fantastic. Este año ha sido galardonado con el prestigioso Premio ICREA Acadèmia.
Especialista en lo fantástico, entre sus trabajos cabe destacar: Teorías de lo fantástico (2001), Hoffmann en España. Recepción e influencias (2002), De la maravilla al horror. Los orígenes de lo fantástico en la cultura española (2006), La sombra del cuervo. Edgar Allan Poe y la literatura fantástica española del siglo XIX (2011), Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico (2011; IV Premio Málaga de Ensayo), Historia de lo fantástico en la cultura española contemporánea (1900-2015) (2017) y Behind the Frontiers of the Real. A Definition of the Fantastic (2018). En 2016, en colaboración con Ana Casas, publicó el volumen Voces de lo fantástico en la narrativa española contemporánea.
Es autor de los volúmenes de cuentos y microrrelatos Los dichos de un necio (1996), Horrores cotidianos (2007), Distorsiones (2010; ganador del VIII Premio Setenil al mejor libro español de cuentos del año), Intuiciones y delirios (2012), Bienvenidos a Incaland® (2014), La casa ciega (2018), Invasión (2018). También ha publicado las novelas Celuloide sangriento (1996) y La estrategia del koala (2013).